Beneficiile culorilor

Era un slogan „consumaţi cel puţin 5 porţii de fructe şi legume pe zi”. Nu mi-l amintesc exact, dar acum voi scrie despre curcubeul din alimentaţie.

În alimentaţie când vorbim despre culori, ne referim automat la culorile fructelor şi legumelor. Ştim că atât legumele, cât şi fructele sunt adevărate comori în nutrienţi (vitamine şi minerale). Unele dintre legume ocupă un rol şi de proteină, ca de exemplu ciupercile, linte… (în special pentru cei vegetarieni sau cei care ţin post). Culorile fructelor şi legumelor provin din trei tipuri de pigmenţi: carotenoizi (ce dau culoarea portocalie şi galben), flavonoidele (ce oferă culorile roşu, albastru şi mov) şi clorofila (ce oferă culoarea verde). Încercaţi să conumaţi fructe şi legume într-o varietate de culori. Consumând un „curcubeu” de fructe şi legume vă poate asigura cantitatea suficientă de nutrienţi necesar pentru o alimentaţie sănătoasă.

În următoarele rânduri, am clasificat legumele şi fructele pe culori, fiecare atribuindu-le fiecărei culori rolurile şi sursele.

  • Roşu:

– scade tensiunea arterială

– scade LDL colesterol (care este un colesterol rău pentru organism)

– reduce creşterea tumorală

– reduce riscul de cancer de prostată

Surse: rodii, căpşuni, mere, roşii cherry, pepene roşu, varză roşie, cireşe, sfeclă roşie, fasole boabe, ceapă roşie, ardei roşu. Ele sunt bogate în antioxidanţi , ca licopen şi antociani ce ajută organismul să descompună vitamina A.

  • Mov şi albastru:

– omoară celulele canceroase (luptă cu radicalii liberi)

– luptă împotriva ulcerului

– bune pentru sănătatea inimii

– bune pentru sănătatea ficatului

– previne infecţia tractului urinar

Surse: afine, mure, vinete, struguri, coacăze, conopidă şi varză mov (ele două conţin inodol ce încetineşte metabolismul celulelor canceroase). Antocianinele şi acidul elagic din afine, luptă împotriva cancerului de plămân, stomac, sân şi pancreas. De asemenea, au şi proprietăţi antiinflamatorii ce pot preveni cancerul de esofag şi colon.

Sfat: consumaţi AFINE!

  • Portocaliu şi galben:

– protejează împotriva cancerului de sân

– menţine sănătatea pielii, dinţilor şi oaselor

– protejează retina, scade riscul de cataractă

– scade riscul de boli cardiovasculare

– anti-inflamatori

– ajută la digestie, mai ales după o masă copiasă (bromelina din ananas)

Surse: banane, ananas, portocale, dovleac, grapefruit galben, morcov, ardei, pipesici, caise, pere, mere galbene, lămâi, pomelo. Ele sunt bogate în beta-caroten (pigmentul de culoare portocalie) pe care organismul în transformă în vitamina A (acesta devine mai puţin vizibil noaptea, de aici şi „morcovii sunt buni pentru vedere”). De asemenea conţine folaţi ce previne defectul de tub neural la sugari.

  • Verde sau cum îmi place mie să le spun, frunzoasele (în mare parte):

– protejează sistemul imunitar şi luptă împotriva virusurilor şi bacteriilor

– ajută la alcalinizare

– menţine sănătatea ochilor, dinţilor şi oaselor

– ajută la coagularea sângelui datorită conţinutului de vitamina K

– protejează organismul de toxine

– menţine un PH normal al organismului

– scade riscul de degerare maculară

– reduce riscul de cancer hepatic, de sân şi de prostată

– anti-inflamatori

Surse: spanac, sparanghel, avocado, brocoli, kiwi, ardei, ţelină frunze, pătrunjel frunze, varză de Bruxelles, fasole verde, salată verde, zucchini, ceapă verde, usturoi verde, lime, struguri, mere verzi, mazăre.  Conţin vitaminele C şi E ce reduc bolile cronice şi ajută sistemul imunitar, vitamina K ajută la coagularea sângelui, iar luteina şi zeaxantină reduce riscul de degenerare maculară (pierderea vederii)

  • Alb:

– scad riscul de cancer

– reduc tensiunea arterială

– reduc riscul de accident vascular

Surse: usturoi, ceapă.  Merele, perele şi conopidă sunt bogate în fibre dietetice, ce vă protejează de colesterolul rău. Merele şi perele conţin quercentină cu puteri antioxidante. Despre usturoi şi ceapă ştim că sunt adevărate „medicamente” naturale.

 

  • Salatele sunt cea mai bună sursă de nutrieni în diverse culori. Pentru copii, folosiţi-le în joacă realizând „figurine” din legume şi fructe, cât şi la asocierea cu personaje din desenele animate pentru a-i convinge să consume legumele.
Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close