Câtă cafea este prea multa ?

Cofeina este folosită zilnic de milioane de oameni din intreaga lume pentru a atenua oboseala si a îmbunătăti concentrarea.

Fie ca suntem la serviciu sau acasă , la terasă sau la bar , în gară sau în aeroport cafeaua este pe primul loc în topul preferintelor noastre în materie de băuturi calde.

Cu toate astea consumul anual de cafea în Romania este mic în comparație cu alte tări din lume, doar 2.3 kg de persoană, potrivit datelor facute publice de Organizatia Internatională a Cafelei.

Asta în comparație cu Finlanda – 12kg , Norvegia – 9.9 kg , Austria – 5.9 kg, Polonia – 3.19 kg sau Bulgaria cu 2.9 kg.

Dar ce se intamplă atunci cand consumăm cofeină si cat de mult este prea mult ? 

Până la 400 de miligrame de cofeină pe zi pare a fi o cantitate sigură de consumat pentru majoritatea adultilor sănătosi. Este aproximativ cantitatea de cofeina în patru cești de cafea preparată, 10 cutii de cola sau două băuturi energizante. Rețineti că continutul efectiv de cofeină în bauturi variază foarte mult, în special în cazul băuturilor energizante.
Desi utilizarea cafelei poate fi sigură pentru adulti, nu este o idee bună pentru copii. Adolescentii ar trebui sa limiteze consumul de cafeină. Evitati amestecarea cofeinei cu alte substante, cum ar fi alcoolul.
Chiar si în randul adultilor, consumul de cofeină poate provoca reactii adverse neplacute.Cofeină poate să nu fie o alegere bună pentru persoanele care sunt foarte sensibile la efectele sale sau care iau anumite medicamente.
Femeile care sunt însarcinate sau care încearcă sa ramână gravide si cele care alaptează ar trebui să discute cu medicii lor despre limitarea folosirii cofeinei.
Probabil ca ar fi o ideie bună să reduceti cantitatea de cafea dacă beti mai mult de 4 cești de cafea

 

 

pe zi (sau echivalentul) si întampinati efecte secundare precum:

Migrene
Insomnie
Nervozitate
Iritabilitate
Neliniste
Frecventa urinării sau incapacitatea de a controla urinarea
Stomac deranjat
Ritmul inimii mărit
Tulburări musculare

Modul în care reactionati la cofeină poate fi determinat în mare parte de cantitatea de cofeină pe care obisnuiti să o beti. Persoanele care nu consumă cofeină în mod regulat tind sa fie mai sensibile la efectele sale negative. Alți factori pot fi genetica, masă corporală, vârsta, utilizarea medicamentelor si conditiile de sanătate.
Consumul in exces de cofeină poate provoca si efecte secundare precum tahicardie, transpirație si anxietate acută. Cel din urmă efect secundar este în mod deosebit îngrijorător  pentru că duce la cresterea incidentei stărilor de depresie si atac de panică.
Cofeina blochează actiunea chimicalei numită adenozină care ne spune când să mergem la somn,
cu alte cuvinte cofeina ne ține treji.Din pacăte ceea ce nu face este să ne facă mai alerți sau mai concentrați pentru că in timp ne obisnuim. Ceea ce cu sigurantă face este să mărească nivelul adrenalinei ceea ce face ca inima să bată mai repede , crește tensiunea iar in unele cazuri provoacă aritmii.
Chiar dacă probabil cofeina nu este chiar foarte bună pentru noi cafeaua s-ar putea să fie
si asta pentru ca fie cu sau fară cofeină , cafeaua este foarte bogată in  polifenoli , asociati cu reducerea bolilor de inimă , atac cerebral si dementă.Din studii mai reiese că persoanele care consumă in mod regulat cafea trăiesc mai mult decât cei care nu beau.
Cercetătorii studiului au constatat că persoanele care beau patru sau mai multe cești de cafea pe zi (fara a depasi doza de 400mg cofeina pe zi) reduc șansele de a dezvolta diabet de tip 2 cu 50%. Ulterior, cu fiecare cană suplimentară, riscul este redus cu 7%. Consumul de cafea poate ajuta si la mentinerea sanătății psihice.
Cu alte cuvinte dacă ținem cantintate de cofeină consumată zilnic sub control cafeaua ramane bautura magică cu numeroase beneficii atât pentru sănatate dar si pentru starea generală de bine pe care o oferă atunci când este consumată si să nu uităm de aroma si gustul plăcut si unic al acesteia.
Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close