Chiar îmi este foame sau doar poftă?

În primul rând trebuie să cunoaştem diferenţa dintre senzaţia de foame şi pofta.

 

În al doilea rând, trebuie să învăţăm să ne cunoaştem organismul şi să ne controlom în faţa ispitelor.

 

Trebuie să-ţi înveţi corpul ce şi când e bine pentru el.

Cu toţii ştim că poftele nu sunt acelaşi lucru cu foamea, care este o necesitate biologică pentru energie, fără de care nu putem supraveţui. Foame apare când stomacul sintetizează grelina (hormonul foamei), iar poftele apar din cauza cortizolului (hormonul de stres).

 

Nu trebuie să mânânci dacă nu ţi-e foame!

Poftele reprezintă dorinţe atunci vedem un anumit aliment (şi ne atrage prin simţurile organoleptice) sau ne gândim. De cele mai multe ori devin fustrante deoarece ele apar atunci când organismul este „privatizat” de anumite alimente când ţinem o dietă. Unii hormoni, precum serotonina şi dopamina sunt eliberaţi după consumarea lor.

 

Ce cauzează poftele?

Deficitul caloric

Atunci când ne dorim să scădem în greutate recurgem la o dietă hipocalorică (să excludem dietele „minune”). Unii dintre noi aleg să mânânce foarte puţine calorii sau să se înfometeze. Cu cât deficitul caloric este mai mare decât necesarul, cu atât veţi mânca mai multe alimente bogate în calorii şi dense.

 

Restricţii severe de anumite  alimente

Când ţinem o dietă pentru a scădea în greutate, ne restricţionăm anumite alimente.  Personal, la facultate am învăţat că poţi mânca din toate câte puţin atât timp menţii un stil de viaţă sănătos şi echilibrat. Nu vă restricţionaţi un anumit aliment fără vreo explicaţie. Totul ţine de cantitate şi diversitate.

 

Dietele minune

Vorbesc despre dietele care promit un număr de kg într-un timp foarte scurt şi ele, în general, nu se bazează pe principii nutriţionale sănătoase. În plus, ele nu sunt durabile.

Este recomandat a scădea în greutate 1,5 – 2 kg/săptămână cu o dietă realizată după necesităţile fiecărui. În plus, după terminarea dietelor în care ai voie să consumi doar anumite alimente sau cele cu multe lichide, doresc să întreb ce faci după? Mulţi eşuează pe motiv că pot mânca orice sau le este poftă, se îngraşă înapoi, se apucă iar de diete şi se declanşează efectul yo-yo.

Cea mai sănătoasă dietă este o dietă echilibrată!

 

Deficite nutriţionale

În unele cazuri, ele pot fi cauza unor lipsuri de vitamine şi/sau minerale. De exemplu pofta de ciocolată poate indica o hipoglicemie sau deficit magneziului. Pofta de sărat poate indica un deficit de sodiu, calciu sau potasiu.

 

Stress

Când suntem stresaţi, avem tendinţa de a mânca, ceea ce uşor uşor duce la creşterea în greutate. De asemenea organismul nostru eliberează hormoni, precum cortizol.

 

Lipsa somnului sau somn insuficient

Lipsa somnului sporeşte stresul şi reduce capacitatea de  a lua decizii corecte. În plus, creşte senzaţia de foame sau grelina.

 

Tentaţiile

Poftele pot fi declanşate de ceea ce vedem şi ceea ce mirosim.

 

Plictiseala sau o zi proastă

 

Sarcină

Schimbările hormonale în timpul sarcinii pot cauza pofte intense şi ciudate. Hormonii, precum estrogenul şi cortizolul fluctuează puţin în această perioadă şi pot provoca senzaţia de poftă.

 

Hipoglicemie

Dacă nivelul de zahăr din sânge scade prea mult sau repede, va creşte pofta de zahăr. Dacă aţi stat prea mult timp nemâncată, aceasta duce la scăderea zahărului din sânge, crescând astfel senzaţia de foame.

 

Probleme psihologice

Rar depresie, bulimia, ortorexie

 

Mâncatul pe timp de noapte

Poate fi din motive stresante sau nu s-au consumat suficiente calorii ziua, dar trebuie să învăţăm să ne controlom. Totul ţine de psihicul nostru.

 

Cum putem să evităm poftele ?

Bea apă

Încercaţi ceaiuri, cafea fără adaos de zahăr

Consumaţi cu moderaţie şi cât mai variat alimentele

Faceţi activite ca să fiţi distraşi de la plictiseală

În plus, ele vă vor duce la foame deoarece veţi consuma din energie.

Aşteptaţi 10 minute

Poftele sunt impulsive şi nu durează mult. Încercaţi să nu le consumaţi în primele zece minute.

Gătiţi reţete sănătoase

Disciplină şi un obicei

Încercaţi să vă faceţi un program în care să luaţi mesele. Învăţaţi să vă faceţi un obicei din alegerea alimentelor sănătoase. Obişnuiţi-vă cu gustări sănătoase între mesele principale doar dacă simţiţi nevoia. NU CIUGULIŢI!

Îndepărtaţi alimentele nesănătoase

Exemplu: prăjeli, găsimile trans, moderaţi consumul de alcool. Dacă aveţi poftă de ciocolată, consumaţi ciocolată cu 85% cacao şi doar două pătrăţele.

 

Un sfat care îmi place personal, ridicaţi-vă de la masă nesătui. Consumaţi doar până simţiţi senzaţia de saţietate, nu consumaţi până nu vă mai puteţi ridica. Mărimea farfruiilor vă va ajuta la catintate. Cu cât farfruia este mai mare, cu atât o veţi umple cu mâncare.

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close