Cum ne afectează zilele mai scurte și mai întunecate ?

Toamna marchează începutul zilelor scurte, întunecate și cu vreme mohorată motiv pentru care tot mai mulți oameni aleg sa ramană in casă. Nimic surprinzător având în vedere ca vremea nu mai e la fel de prietenoasă iar barurile si restaurantele iși strâng deja mesele de pe terase , parcurile sunt deja goale , iar stăzile nu mai au parte de murmurul zilelor de vară.
Rezultatul este mai putină miscare si implicit mai putină expunere la soare care duc la o stare de somnolentă accentuată și la o stare de spirit slabă iar in unele cazuri chiar si la depresie.
Aceste simptome sunt foarte des asociate cu asteniile sezoniere.
Odată cu schimbarea anotimpurilor iti este tot mai greu sa te trezesti ? Te concentrezi mai greu la serviciu ? Ți se pare ca organismul iti cere dulciuri ? Iți pierzi interesul în a face aproape orice ?
Dacă ai raspuns ” Da ” la toate întrebările atunci probabil îti dorești să afli și de ce.
Deocamdată nu se știe exact ce anume cauzează astenia sezonieră dar pare că un cocktail de numerosi hormoni sunt implicati printre care :
  • Melatonina , produsă în timpul nopții , mai exact în orele de întuneric si care ajuta la reglarea ceasului biologic.
  • Serotonina , hormonul fericirii
  • Dopamina hormonul placerii
  • Noradrenalina hormonul care ne ajută să ne trezim dimineata.
Important este că acum sunt numeroase metode pentru a combate astenia si a restabili echilibrul.Psihoterapia Congnitivă Comportamentală , suplimentele alimentare, sportul dar si medicamentele în unele cazuri.Acestea sunt doar câteva dintre metodele care pot combate aceste stări. Exerciuțiul fizic este totusi cea mai ieftină și in acelasi timp foarte eficită metodă pentru combaterea asteniilor datorită endorfinelor. Exercitiul in aer liber ajută si mai mult , nu costă absolut nimic , programarea nu este necesară iar spațiul nu este deloc limitat. Dovezile celor mai recente studii dovedesc că exerciul în aer liber în comparație cu cel de la sala are rezultate semnificativ mai bune in sanătatea psihică și emoțională.
 Câteva sfaturi utile pentru a trece mai usor de la un anotimp la altul fara simptome neplacute
  •  Încearcă să măresti expununerea la lumina naturală prin ieșirea la alergat in aer liber sau ieșind la o plimbare.Exercițiul fizic s-a dovedit a fi foarte bun in combaterea depresiei ,ca un plus , soarele ajută la producerea  vitaminei D. Incearcă să faci din exercițiul fizic o rutină zilnica iar dacă ți se pare greu ai putea invita un prieten sa ți se alăture iar asta te-ar putea motiva.
  • Dacă exerciuțiul în aer liber nu este pentru tine ar trebui să cauți alternative pentru a ieși din casă dar nu uita ca exercițiul rămâne foarte important , ai putea lua în considerare un abonament la sală.
  • Terapia congnitiv comportamentală poate oferi de multe ori suportul necesar in astfel de situații dar și tratamentul cu aromaterapie sau masajul pot ajuta la îmbunatatie stării spirituale.
  • Urmează o dieta bogată în vitamina D , ea se găseste în peștele uleios (somon , ton , sardine ) , ulei de pește , lapte și ouă.Încearcă totuși să eviti mesele cu prea multe calorii si care sunt bogate în grăsimi si zahar pentru a nu lua în greutate prea mult.

Daca simptomele sunt severe fă o vizită medicului de familie.

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close