Postul Naşterii Domnului (Postul Crăciunului)

Pe 15 noiembrie, creştinii intră în Postul Naşterii Domnului care va ţine până la Ajunul Crăciun (24 decembrie). Există numeroase articole despre posturi, despre ce trebuie să mâncăm în post şi cum trebuie să mâncăm. Din aceste motive nu am să mai insist pe articol despre post, ci mai degrabă mă voi axa doar pe înlocuiri, urmând ca în alte articole să revin cu un exemplu de reţetă de post.

Ce nu trebuie să uităm nici aici este MODERAŢIA şi VARIAŢIA!

De la proteine animale (carne, ouă, lapte şi brânzeturi) vom trece la proteine vegetale, precum:

  • soia (lapte de soia, tofu),
  • lapte de migdale
  • ciuperci,
  • leguminoase (năut, fasole boabe, mazăre, linte)
  • seminţe (dovleac, chia, in, seminţe de floarea soarelui),
  • oleaginoase (nuci, alune, migdale),
  • frunzoasele verzi (mai ales ca sunt bogate în Ca şi Fe)
  •  avocado

La categoria carbohidraţi, să nu uităm cantitatea lor, mai ales cartofi, pâine, paste şi orez.

La categoria legume avem mână liberă. Salatele cu seminţe sunt un deliciu

La categoria fructe, avem fructele de sezon: mere, pere, gutui, struguri, fructele exotice (kaki, rodii, pomelo, fructul pasiunii, etc), citricile (pline antioxidanţi). Să nu uităm la fructe de cantitatea lor datorită conţinutului de fructoză (3-4/zi, de preferat fructul întreg)

Hidratarea este si ea importanta si fac referire la consumul de apa, ceaiuri, limonada, suc natural de fructe (1 pahar).

Postul Craciunului vă oferă dezlegare la peşte, unde îl putem consuma alături de legume (sparanghel, broccoli, morcov) , orez, cartofi naturi. Peştele poate fi preparat pe grill sau la cuptor.

La salatele din legume, putem adăuga şi seminţele de dovleac sau chia sau tofu.

Ciupercile le putem prepara sote (ca garnitură), umplute cu legume (roşii, ceapa, ardei şi măsline) la cuptor sau pe grill/grătar. De asemenea putem prepara dovlecei umpluţi sau vinete umplute cu orez.

Clătitele le facem din apă mineral, faină şi le vom umple cu dulceţuri/gem sau cu banane şi putem adăuga un topping din sirop de arţar sau afine.

Să nu uităm să acordăm o mare atenţie la produsele de post ce se găsesc pe rafturile din magazine. Unele produse de post, pot ascunde aditivi alimentari ce nu ţin de post. Citiţi cu atenţie etichetele şi evitaţi  produsele ce scriu pe ele “urme de ouă, lapte” sau “zer”, “praf de ouă”.

 

Nu uitaţi că indiferent dacă este post sau nu, sănătatea stă în porţii optime şi mişcare!

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close