Un măr pe zi ține doctorul departe – de ce?

Merele … frumoasele noastre mere… pe care le găsim pe tot parcusul anului în supermarketuri până în piețe. Cu toții știm cât de benefice sunt merele pentru organism.  Se spune că „un măr pe zi ține doctorul departe”, dar să nu uităm că piața este plină de fructe.

Consumul regulat de mere poate contribui la sănătatea inimii, şi scade riscul de cancer şi diabet. De asemenea aceastea pot fi folosite în curele de slăbire datorită conţinutul de fibre şi a densităţii reduse de energie.

Pe scurt câteva beneficii importante ce le aduc merele:

  • valoare calorică scăzută (50kcal/100 g)
  • nu conține grăsimi saturate și colesterol
  • bogat în fibre (pectina – împiedică absorția colesterolului rău în intestine; protejează mucoasa colonului de substanțe toxice)
  • vitamina C – puternic antioxidant (dezvoltă rezistență împotriva agenților infecțioși, curăță radicalii liberi)
  • sursă bună de vitamine din complexul B (riboflavină, tiamină și piridoxină) -> ajută ca co-factori de enzime ale metabolismului; în diferite funții de sinteză din organism
  • acidul tartric (oferă gustul acrișor)
  • calciu, potasiu și fosfor (K ajută la controlul ritmului cardiac și a TA; menține echilibru fluidelor din celule și organism)
  • bogat în antioxidanți, precum flavonoizi și polifenoli (quercetina, epicatechina) – protejează organismul de efectele nocive ale radicalilor liberi
  • reglează și menține nivelul glucozei din sânge

Numeroase studii au arătat că consumul unui măr mediu înaintea meselor principale (cu 15 minute înainte), reduc aportul caloric din farfurii cu 15%. Pe scurt, vom mânca mai puțin.

Culoarea roșie a merelor este dată de antocianinele. Cu cât merele sunt mai roșii, cu atât conține mai multe antocianine. Nu vă gândiți la cei mai rău… ele acționează asupra celuleor canceroase. (le distruge).

Pe lângă beneficiile enumerate mai sus, aș mai adăuga faptul că merele scad absorția digestivă a glucozei și stimulează secreția de insulină de către pancreas.

Mărul întreg versus sucul de mere

Indiferent de fruct şi indeferent de metoda utilizată pentru suc, cea mai bună recomandare este să consumaţi fructul întreg. De ce?

Fructul întreg oferă o cantitate mai mare de nutrienţi pentru că spre deosebire de suc, fructul întreg este consumat cu tot cu coajă.

Coaja merelor (a fructelor) este singurul loc care interacţionează cu lumina soarelui şi formează o varietate de pigmenţi coloraţi care absorb diferite lungimi de undă de lumină. Aceşti pigmenţi, inclusiv carotenoizi şi flavonoizi, oferă beneficii asupra sănătăţii. Însă din păcate, atunci când ne preparam sucul natural, aceste proprietăţi se pierd.

Pulpa mărului (fructelor) oferă fibre şi vitamina C, ce lucrează împreună şi susţin sănătatea prin interacţiunea lor. În plus, este redus conţinutul de fibre.

Consumați merele cu coajă și întregi! Stoarse, reduc nutrienții din ele. Dacă doriţi să consumaţi totuşi un suc de fructe, recomandat este să-l preparaţi dvs acasă şi să evitaţi sucurile comerciale care sunt pline de zaharuri.

Ce alegem?

Merele verzi și galbene, cu aspect de „lovite” sunt gustoase. Merele roșii și Golden sunt printre cele mai dulci mere. Merele Fuji și Braeburn sunt ușoare pentru a prepara tarte (se vor înmuia), iar merele Gravenstein, Pippin și Grany Smith sunt cele mai bune pentru tarte  deoarece își păstrează textura mult mai bine decât celelalte soiuri.

Cum le păstrăm?

Merele pot fi depozitate 3-4 luni dacă sunt ținute la rece (2-4 grade celsius). Separați merele deteriorate de cele proaspete.

 

Informații nutriționale per 100 grame pentru un măr cu coajă/fără coajă

 

apă 85,56 gr/86,67 gr

energie 52 kcal/48 kcal

proteine 0,26 gr/0,27 gr

lipide totale 0,17 gr/0,13 gr

acizi grași saturați 0,28 g/0,21 gr

acizi grași mononesaturați 0,007 gr/0,05 gr

acizi grași polinesaturați 0,051 gr/0,037 gr

colesterol 0 mg

carbohidrați 13,81 gr/12,76 gr

fibre 2,4 gr/1,3 gr

zahăr 10,39 gr/10,10 gr

 

MINERALE

calciu 6 mg/5 mg

fier 0,12 mg/0,07 mg

magneziu 5 mg/4 mg

fosfor 11 mg

potasiu 107 mg/90 mg

sodiu 1 mg/0

zinc 0,04 mg/0,05 mg

 

VITAMINE

vitamina C 4,6 mg/4 mg

tiamină 0,017 mg/0,019

riboflavină 0,26 mg/0,28 mg

niacină 0,091 mg

vitamina B6 0,041 mg/0,037 mg

acid folic 3 micrograme/0

vitamina A 54 UI/38 UI

vitamina E 0,18 mg/0,5 mg

vitamina K 2,2 micrograme/0,6 mg

Leave a Reply
Your email address will not be published. *

Click on the background to close